Aanbevelingen

Danslessen in de onderbouw van het basisonderwijs

"Fijn dat je er bent, dat was elke keer wat ik op woensdagochtend dacht. Zo fijn om te zien hoe je met de kinderen aan het werk bent. Ze genieten en ontwikkelen zich op zo veel vlakken bij jou. Ik hoop je gauw weer te zien. Dank je wel, ik vond het heel waardevol".

Barbera Planken, leerkracht onderbouwunit van de Mattieu Wiegmanschool in Bergen, 2021

 

 

Peutervoorstellingen op het KDV

‘Ik heb met Suzanne prachtige voorstellingen gemaakt. We hadden meteen een klik. We hebben samen een hele ontwikkeling doorgemaakt. Sinterklaas en Paasvoorstellingen hebben we samen gemaakt. Suzanne is enorm creatief en heeft een groot talent om op het podium te staan’.

Titia de Jongh, pedagogisch medewerker KinderRijk, 2020

 

Peuterdans en Schrijfdans op het KDV

‘Wat heb ik genoten van jouw enthousiasme, liefdevolle benadering, oor en oog voor ieder kind, ouder en pedagogisch medewerker. Je bent een mooi mens met een hart van goud! Van alles wat ik binnen KinderRijk ga missen sta jij wel boven aan het lijstje! Jouw Peuterdanslessen en Schrijfdanslessen hebben mij enorm geïnspireerd en was een liefdevolle aanvulling van dat wat wij de kinderen proberen mee te geven. Ik vind het altijd zo mooi om te zien hoe jij elk kind ziet, hoort en respecteert. De manier waarop jij met “moeilijke kinderen” om gaat is hartverwarmend. Ik zie dat er in jouw ogen geen moeilijke kinderen zijn alleen mooie, lieve en unieke kinderen. Dit zouden meer mensen zo moeten zien’.

Nadia van der Kemp, pedagogisch medewerker KinderRijk, 2019

 

‘Heel wat Peuterdanslesjes en Schrijfdanslesjes heb ik meegemaakt met jou. Wat was het fijn om de kinderen zo enthousiast en blij te zien. En na soms wat wennen de groei te zien. Eerst kijkend op de bank of in mijn armen tot rennend op jou af. Geweldig om al die koppies te zien die aan jouw lippen hingen met een voorleesboek, een verhaal, wat komt er onder die doek vandaag…een grapje.. Ik hoor het je ook zeggen: “Weten jullie wat ik zag?” Zo leuk hoe jij in jouw rol zat of hoe jij de dingen aankondigde. Ik heb er allemaal van genoten en van geleerd. Het was fijn dat je alle kinderen kende en je zo vertrouwd was bij ons'.

Claudia de Graaff, pedagogisch medewerker KinderRijk, 2019

Teambuildingworkshop op het KDV

"Jeetje, wat ben jij toch een powervrouw! Bedankt voor de mooie avond. Origineel en treffend die soeppan. Iedereen heeft de boodschap goed begrepen. Maar het is een worsteling. Jezelf kwetsbaar opstellen, feedback geven, oog voor elkaars talenten, positief blijven ook al zitten dingen tegen. Wat mij betreft mag je elke week als coach langskomen. Er zijn te weinig 'Suzanne mensen' op de locatie dat sowieso. Damn, dat had ik nog in 'de soep' moeten gooien!"

Debbie, pedagogisch medewerker bij KinderRijk, 2019 

 

Teambuildingworkshop op het KDV

“Suzanne heeft het talent om op een fijne, speelse en absoluut veilige manier activiteiten uit te voeren ten goede van teambuilding. Zij doet haar werk met veel passie en toewijding. Een inspiratie voor mij”.

Michelly Richardson, locatiemanager bij KinderRijk 2019

 

Peuterdans op het KDV

"De lessen vond ik erg afwisselend van inhoud maar ook fijn voor de peuters dat er bepaalde onderdelen elke les terug kwamen en duidelijk te herkennen waren. De kinderen zijn dol op Suzanne en kijken naar de peuterdansles uit. De interactie tussen de Pm-ers en de docent is erg prettig. Zij geeft duidelijke instructies aan de PM-ers en vertelt ook duidelijk wat zij van de PM-ers verwacht. Het is een groot plezier om te zien hoe de kinderen reageren op bepaalde situaties, om ze iedere keer weer een beetje vrijer in hun doen en laten te zien worden en vooral het plezier dat afstraalt van hun gezichtjes. Suzanne doet het top en met overgave en er straalt zo veel rust en plezier van haar af dat het elke keer weer een feestje voor mij is om mee te mogen dansen". 

Edwina Zwikker, pedagogisch medewerker KDV Tuintje Regenboog, Amsterdam 2012

Kinderyoga

“Ik vind de kinderyoga lessen superleuk want het was heel rustig. Nou, ik voelde me echt rustig. Ik ben vaak ook druk maar door yoga word ik rustig. De massage vond ik echt lekker. Ik wil wel elke dag naar yoga, we deden ook leuke houdingen.”

“Ik vond het erg leuk vooral de les met het duwen en dat je stevig moest blijven staan. De eerste les vond ik stiekem wel een beetje spannend. “

“Ik vond de massage het leukst. Want dat is lekker en rustgevend. En als je daarna een toets hebt dan gaat het makkelijker. De laatste les wil ik graag een massage doen.”

“Ik vond het eerst stom dat we geen gym hadden. Maar het was toch heel leuk, ik werd er rustig van. De oefeningen die je samen deed ging ik zelfs met mijn zusje thuis doen. Ook de meditatieoefeningen vond ik leuk.”

“Ik vond vooral de kinderyogalessen met de ballen heel leuk. Maar dat Namaste is niets voor mij.”

“Ik vond het leuk dat we vliegtuigje gingen doen. Ik heb het ook een keer thuis met papa gedaan!”

Leerlingen uit groep 5 en 6 van Bs De Branding uit Egmond aan Zee, 2015

 

Cursus Bodydrum 

"De indruk van de cursus Bodydrum was zeer goed. De lesinhoud was afwisselend en sloot goed aan bij de deelnemers van de cursus. De vakdocent hebben we ervaren als flexibel en enthousiast".
RKBS ‘t Baeken in Alkmaar, 2012

 

Cursus Schrijfdans

Op vrijdag 13 april was er een open les voor de ouders van de kinderen die deelnamen aan de cursus Schrijfdans. Zoals verwacht was het een drukte van jewelste! Niet alleen ouders maar ook opa’s, oma’s, broertjes en zusjes waren aanwezig. Suzanne Faasse heeft de afgelopen weken op vrijdagmiddag Schrijfdanslessen gegeven aan kinderen uit groep 1, 2 en 3.

Hieronder een aantal reacties van deze kinderen:

“ Het schrijfdansen was leuk. De vulkaan maken was het leukst. Dat is met wasco rondjes en strepen maken, dat doe je met twee kleurtjes, je mocht soms ook wisselen van papier.”

“ De trein was ook leuk, dit deden we bij de warming- up.”

Alle kinderen vonden het leuk om mee te doen en vonden juf Suzanne erg aardig.

OBS Jules Verne, uit de nieuwsbrief 27 april 2012

Peuterdans

"Heel hartelijk dank voor alle dans,- levensvreugde die je aan mijn dochter hebt meegeven. Heel bijzonder en heel leuk!

Liedje:

Ik ben een wandelende boom,
jij bent een wandelende boom,
voeten op de grond,
handen in de lucht,
maak een regenboog,
met een diepe zucht,haaaaaahh"
Conny Cents, moeder van Evy, 2011

 

Peuterdans

"Wij kennen Suzanne uit de tijd dat onze kinderen op KDV 't Olifantje zaten. Zo nu en dan kwamen onze kinderen Stijn (inmiddels 7 jaar) en Giel (inmiddels 5) thuis met verhalen over peuterdans. We wisten niet wanneer er peuterdans op het programma stond, maar kwamen er altijd gauw achter door de enthousiaste verhalen die ze vertelden. Giel ging vaak uitbeelden wat ze gedaan hadden terwijl Stijn het meestal uitgebreid vertelde. Zo kunnen we ons goed herinneren dat ze een boom moesten nadoen, eerst stilstaan en daarna meebewegen met de wind. Ze genoten er duidelijk enorm van. Wat opviel dat de "peuterdansjuf", zoals onze kinderen haar noemde, er snel in slaagde om zelfs het meest verlegen kindje mee te laten doen. De manier waarop Suzanne contact legt met de kinderen, met veel gevoel en ze stimuleert in hun expressie, is bijzonder. Wij vinden het een zeer waardevol onderdeel in de ontwikkeling van onze kinderen, niet alleen omdat het goed voor ze is, ook omdat het gewoon heel erg leuk is!"

Familie de Bruin-Thijs, Amstelveen, 2011

 

Peuterdans en Schrijfdans

"Suzanne ken ik als drama- en dansdocent bij een kinderdagverblijf. Gedurende de 2,5 jaar dat ik daar werkte als pedagogisch medewerker verzorgde zij iedere week activiteiten met de twee-plussers, zoals peuterdansles en schrijfdansles. Als pedagogisch medewerker was het enthousiasme van de kindjes altijd goed merkbaar, we hoefden maar te zeggen "peuterdans!" en ze stonden allemaal joelend klaar. Na afloop kreeg Suzanne vaak een dikke zoen of een knuffel van ze. De kinderen die wat verlegen waren mochten gewoon toekijken. Na een tijdje kwamen ze meestal vanzelf toch meedoen. Niks moet, alles mag!

Het prettige van Suzanne is dat ze herkenbaarheid weet te behouden in haar lessen in combinatie met nieuwe onderwerpen. Met peuterdans is er een warming-up en een cooling-down, wat het voor de kinderen herkenbaar en veilig maakt. Het middengedeelte sluit altijd goed aan bij het thema waar de pedagogisch medewerkers op dat moment mee bezig zijn, waardoor het ook echt een verdieping wordt. Er is ook aandacht voor de verschillende ontwikkelingsgebieden, motorische en cognitieve vaardigheden worden met elkaar gelinkt om het één geheel te maken. Begrippen als 'groot' en 'klein' worden levendig door middel van het nadoen van stampende olifanten en sluipende muisjes en met schrijfdansles  worden zelfs de kleinste bewegingen van de vingers goed zichtbaar en voelbaar in het mooi gekleurde scheerschuim.

Werken met Suzanne werkt inspirerend en motiverend. Het is een aanrader voor ieder kinderdagverblijf dat pedagogische verdieping en ondersteuning wil bieden. En het is natuurlijk gewoon hartstikke veel plezier maken voor de kids!"

Corina Hulsman, pedagogisch medewerker Kinderopvang 't Olifantje Amsterdam 2011

 

Dramaonderwijs en Kunst- en Cultuureducatie
"Suzanne is een bevlogen persoon en een gedreven professional. In haar werk staat het kind centraal. Ze zoekt voortdurend naar wegen en middelen om ieder kind te geven wat hij/zij nodig heeft. Daarbij zoekt ze het overleg en de afstemming binnen het team om dat ook daadwerkelijk handen en voeten te geven".
Sjoerd Boonstra, Interim directeur OBS De Evenaar, Amsterdam 2010

 

 Kleuterdans

“De presentatie die Suzanne aan de kinderen en ons liet zien, was heel erg leuk. De kinderen luisterden aandachtig en waren heel enthousiast. Heel erg leuk dat zij met de thema's gevoel en emoties aan de gang ging, wij zijn hier in de klas ook mee bezig. Sluit goed aan! De kinderen vertelden de dag erna, in de kring wat zij gedaan hadden. Helemaal leuk!

Het viel ons op dat zij tijdens het vertellen/uitleg veel met lichaamstaal en gebaren deed. Ze sprak heel rustig en duidelijk. Dit is heel belangrijk voor de kinderen bij ons op school, er zijn kinderen met een taalachterstand. Hierdoor had zij alle aandacht van de kinderen, top! Wij zijn heel erg te spreken over haar en haar lessen. Weet goed hoe zij met kinderen en onze doelgroep om moet gaan! Ze is zeker weer welkom!!!`

RKBS de Wegwijzer, Alkmaar 2009

 ‘Workshop 'Spelend dansen met taal’ voor professionals in de kinderopvang en basisonderwijs

 "Hele leerzame workshop, veel leuke ideeën opgedaan'.' Leuk. En veel woorden gebruikt.

" Inspirerend en stimulerend"

" Geweldig, uitmuntend!"

" Leuk om te doen. Je wordt helemaal meegesleept in het spel".

" Heel leuk. Inspirerend, vooral door de enthousiaste cursusleidster ".

" Even over de drempel heen…".

" Super, wilde dat we meer tijd hadden".

" Zeer uitvoerbaar met de kinderen".

" Erg gelachen. Goed om stil te staan bij lichaamstaal. Was fun, swingend".

"Geweldig. Goede voorbeelden gebruikt. Iedereen er in mee kunnen nemen.

"Ga ik gebruiken op de groep".

"Was heel indrukwekkend".

" Inspirerend, maar te veel".

" Superenthousiaste en goede ‘leerkracht’, daardoor erg inspirerend".

"Wel leuk om met kinderen te doen. Ik vind het vervelend om het in een groep met  volwassenen te doen. Voelt minder prettig voor mij".

" Heerlijk voor het inlevingsvermogen".

" Je kunt er morgen mee aan de slag".

"Leuk, maar niet mijn ding met volwassenen".

"Leuk. Zal het zeker op mijn werk gebruiken. Leuke begeleider ook. Succes gewenst!"

"Het was heel leuk. Lekker bewegen".

"Super leuk, hier wil je mee verder!"

Cursisten Haags Centrum Onderwijsadvies, Den Haag 2009

 

Oriëntaals verjaardagsfeestje

“Toen Indy acht jaar werd, nodigde ze alle meisjes uit haar klas uit voor een oriëntaals feestje. Suzanne opende halverwege het theedrinken heel voorzichtig de deur en trok subtiel de aandacht door met haar handen sierlijke bewegingen te maken, terwijl ze zelf onzichtbaar bleef. De kinderen vielen een voor een stil en waren direct vol aandacht. Langzaam maar zeker kwam Suzanne tevoorschijn, als een Egyptische prinses en zonder iets te zeggen nodigde ze alle meiden uit om met haar mee te dansen. Binnen een paar minuten waren de thee en de koekjes vergeten en stond onze huiskamer vol giechelende danseressen. Wat volgde was een geweldig uur waarin Suzanne de meiden alles leerde over buikdansen, draaien met je heupen en billen en zo sierlijk mogelijk zwaaien met hun kleurrijke shawltjes. Op het schoolplein is er nog lang over nagepraat, met dank aan Suzanne.”

Anouk Horsthuis, moeder van Indy, Alkmaar 2006

Musical begeleiding

"U heeft ons gemotiveerd om door te gaan. En door u is het geweldig geworden. U bent er altijd voor ons geweest!'

 "De eerste dag schaamde ik me maar u heeft me geleerd om me niet te schamen".

' Ik hoop dat de musical met succes verloopt. Maar daar hoef ik niet bang voor te zijn. Want u heeft mij zelfvertrouwen gegeven". 

"Ik vind dat u heel duidelijk en aardig bent. De manier waarop u dramales geeft is heel erg fijn!"

"Bedankt voor het helpen met onze musical. Misschien gaat het beter met uw tips en complimenten. De Evenaar is zeker heel blij met u want u geeft hele goeie dramalessen". 

"Zonder u konden we deze musical niet laten slagen want u trainde ons met toneelspelen zodat we heel goed konden acteren'.

Leerlingen van groep 8 van OBS De Evenaar, Amsterdam 2005